Info Unik dan Menarik Terbaru

Kenapa Bayi Tidak Boleh Diberi Makan Sebelum 6 Bulan?

Advertisement
Kenapa Bayi Tidak Boleh Diberi Makan Sebelum 6 Bulan? - Jika Anda memiliki bayi yang berusia masih dibawah 6 bulan maka Anda harus membaca artikel dibawah ini. Kenapa Bayi Tidak Boleh Diberi Makan Sebelum 6 Bulan?


WHO menyarankan agar pemberian makanan kepada bayi seharusnya dimulakan pada usia 6 bulan ke atas. Pendek kata badan WHO ini menggalakkan ibu menyusui bayi mereka secara ekslusif, yaitu tidak perlu dicampur dengan makanan lain termasuk air masak ataupun susu formula hingga bayi berusia 6 bulan.

Banyak ibu-ibu diluar sana menganggap bila anak nangis karena bayi lapar.

Diakui, masih banyak ibu yang tidak mengikut saran WHO ini kerana beberapa sebab berikut:
-Bayi dianggap bersedia untuk menerima makanan padat daripada mulutnya yang suka mencicip-cicip.
-Menganggap bayi lapar dan susu ibu tidak mencukupi.
-Menganggap perut bayi kuat seperti perut orang dewasa dan boleh menerima makanan lebih awal.
-Menganggap bayi akan cepat kenyang dan bisa tidur lebih nyenyak jika diberi makan.

Sayangnya, bayi bukanlah orang dewasa dan sudah tentu organ-organ dalam bayi tidak sekuat orang dewasa.  Jadi tanggapan-tanggapan di atas memang salah sekali.

Kenapa bayi tidak boleh diberi makan sebelum 6 bulan?
1. Sistem pencernaan yang belum matang
Sistem pencernaan bayi di bawah 6 bulan masih terlalu muda dan belum siap untuk menerima makanan-makanan padat yang lebih kompleks termasuk kanji dan karbohidrat. Proses pencernaan ini memerlukan enzim-enzim tertentu dan tubuh bayi belum menghasilkan enzim yang cukup untuk proses ini. Walaupun bayi mempunyai enzim amilase dalam air liurnya namun enzim ini belum cukup bagus untuk menjalankan proses percernaan.

Tubuh bayi juga masih belum dapat memproses lemak. Manakala jantung belum bersedia untuk memproses protein yang tinggi daripada sumber telur, daging dan susu lembu. Manakala protein dalam susu ibu adalah berbeda kerana turut mengandungi enzim pencernaan sendiri.

Apabila proses pencernaan ini tidak berjalan dengan baik, bayi bisa terkendala kepada masalah usus tersumbat atau ‘istestinal obstruction’. Tidak sedikit bayi yang terpaksa dioperasi perutnya kerana masalah ini.

2. Kesehatan jangka panjang
Menurut kajian yang dilakukan oleh Universiti of Buffalo, salah satu penyebab penyakit kronik ialah akibat pemberian makanan terlalu awal kepada bayi.
Jadi tak heran, kalau anda berjumpa orang dewasa yang kelihatan sehat, menjaga makan dengan baik, rajin senam tetapi tiba-tiba jatuh sakit atau meninggal akibat penyakit kronik seperti kencing manis, tekanan darah tinggi, strok, kegagalan jantung dan sebagainya.

3.Masalah dalam penyusuan
Bayi yang sudah diberi makan, sudah tentu akan kenyang dengan makanan. Ini akan mengganggu penyusuan ibu karena bayi akan menolak untuk menyusu dengan lebih banyak. Keadaan ini mungkin juga menyebabkan susu ibu semakin berkurangan jika tidak ada rangsangan.


Semoga Informasi Kenapa Bayi Tidak Boleh Diberi Makan Sebelum 6 Bulan? bisa menjadi acuan Anda dalam menjaga kesehatan anak Anda. Sayangi masa depan anak Anda. Jangan terlalu terburu-buru melihat bayi ‘cepat besar’ dan memberinya sesuatu yang dia belum siap untuk terima. Ikutlah saran yang telah dianjurkan sebagai satu usaha untuk memastikan anak Anda tumbuh dengan kesehatan yang terjaga.
Tag : Kesehatan
Back To Top